Rubriky
letecké služby letectví letiště

Regionální letiště Přerov

prerovLetiště Přerov – Bochoř se nachází 4 km jihozápadně od města Přerov a má statut neveřejného mezinárodního letiště se smíšeným provozem. Olomoucký kraj společně se Zlínským krajem a statutárním městem Přerov založili akciovou společnost Regionální letiště Přerov a.s., jejíž hlavním úkolem je zajištění civilního provozu a postupný rozvoj civilní části letiště na veřejné mezinárodní letiště.

Letiště bezprostředně navazuje na terminál kombinované přepravy a veřejné logistické centrum v Přerově a má také zásadní význam z hlediska dopravní dostupnosti a zvyšování konkurenceschopnosti celé střední Moravy, vč. napojení na strategickou průmyslovou zónu Holešov ve Zlínském kraji.

Počátky létání v Přerově
Kašparův „ Blériot XI“ byl také prvním letounem, který se vznesl nad Přerov a jako letiště mu posloužilo vojenské cvičiště u jezdeckých kasáren na okraji města ( dnes za železničním podjezdem u odbočky na Henčlov-Troubky po pravé straně). Tímto památným dnem se stal 25.červen 1911. Letoun byl v sobotu dopraven po železnici z Vídně. Dále dovolte citovat velmi zajímavý článek z „ Přerovského obzoru „ z 1.července 1911:“….skoro celou neděli byl letoun montován. Kolem páté hodiny shromáždilo se přes deset tisíc lidí, kteří s napětím čekali počátek. Opravena byla chyba i na elektrickém zapalovači, ale vzlet nemohl být vykonán, neboť byl silný vítr (6-8 m za vteřinu). Konečně asi o půl sedmé se vítr utišil. Inženýr Kašpar jel se svým strojem po cvičišti jen asi 45 metrů, načež se v elegantní křivce za hřímavého potlesku vznesl. Let trval 18 minut a 40 vteřin. Výše dosažena byla asi 400 metrů, rychlost 100km/hod. Aviatik obletěl čtyřikrát ohromnou křivku Přerov-Bochoř-Henčlov v různých výškách, pak se hladce snesl k zemi. Na elegantní stroj, kroužící jak ohromný pták nad úrodnými nivami Hané byl nádherný pohled….“. Tolik citát.
Užitečným činem leteckých nadšenců v Praze bylo založení „Českého aviatického klubu“ dne 7.ledna 1914. V listopadu 1918 byl obnoven jako „Československý aviatický klub“. Tento se stal základem budoucího „Československého aeroklubu“, přejmenovaného v roce 1924 na „Aeroklub RČS“.

Jako civilní letiště bylo letiště Přerov-Bochoř zařazeno do sítě Čs.aerolinií v červnu roku 1958. Linky měly z počátku v názvu Olomouc (letiště Přerov), od roku 1965 jen Přerov. Doprava byla zajišťována letouny DC-3 (Dakota), IL-12 a od roku 1960 letouny čs.výroby Av-14T. Tato civilní doprava skončila v roce 1974. Až do roku 1981 bylo letiště Přerov křižovatkou nočních poštovních letů na trati Praha-Přerov-Brno-Sliač a současně i v opačném směru. Letouna Av-14T a později i Jak-40 byly upraveny pro třídění zásilek za letu. Ještě však v roce 1977 byly v Přerově odbavovány proudové letouny ČSA TU-134, které prováděly svými charterovými lety přepravu cestujících v době dovolených převážně do Bulharska.
Ukončení státního monopolu v roce 1990 umožnilo vznik soukromých leteckých podniků a společností, působících v letectví. Jednou z nich se stala v Přerově letecká společnost OLIMEX,s.r.o., založená roku 1992 společníky- šéfpilotem Petrem Navrátilem a prokuristou, ing.Janem Václavíkem.Zakoupením letounu Morava L-200 získala v roce 1993 osvědčení leteckého dopravce i pro lety do zahraničí K významné události v historii přerovského letiště došlo 16.prosince 1999. V tento den vydal Úřad pro civilní letectví /ÚCL) rozhodnutí o způsobilosti letiště Přerov pro provoz civilních letadel podle přístrojů v režimu neveřejného mezinárodního letiště. Byl učiněn první krok k tomu, aby se letiště Přerov stalo významnou bránou do regionu střední Morava. Dalším zásadním zlomem bylo i zprovoznění nové věže řízení letového provozu a s ní souvisejících elektrotechnických zařízení. Tato vysoce moderní věž je budována tak, aby odpovídala i civilním předpisům, čímž byly odstraněny některé, do té doby těžko řešitelné komplikace. Tím, že bylo vydáno již zmíněné rozhodnutí, se Přerov opět dostal po desítkách let znovu do seznamu mezinárodních letišť.
Letecká společnost OLIMEX zanikla v roce 2002, ale až do založení společnosti Regionální letiště Přerov existoval na letišti Přerov civilní letecký provozovatel VERA Air Transport.
Tato společnost ve spolupráci s armádou zajišťovala přistávání a odbavování různých civilních leteckých společností s různými typy letounů, ať už lehčími, vrtulovými nebo proudovými motory, ale také i takové, které jsou vybaveny těžkými dopravními, nebo transportními proudovými čtyřmotorovými letouny. Existuje zde také „Letecká škola Petra Navrátila“ (dlouholetého a zkušeného pilota), která školí nové piloty a provádí vyhlídkové lety.

Druh letiště

Letiště Přerov je neveřejné mezinárodní letiště kategorie 2B pro lety za viditelnosti (VFR) ve dne i v noci. Přístrojový provoz povolen po bod Holešov. ICAO kód: LKPO, IATA kód: PRV

Místní omezení letového provozu

· Letiště je použitelné pouze pro letadla vybavená radiostanicí pro spojení letadlo-země

· Pro civilní provoz lze využít pouze RWY, TWY E a APN Nord

· Pro přílet na letiště Přerov je potřeba požádat o souhlas civilního provozovatele letiště (PPR)

· Pro přílet i odlet z letiště Přerov je nutno podat letový plán

· Ostatní informace viz AIP ČR AD4 a www.airport-prerov.cz

Pohybové plochy

RWY 06/24 2500 m x 60 m beton PCN 23/R/D/W/T

Zdroj: www.airport-prerov.cz

TWY E šířka 14 m beton PCN 23/R/D/W/T

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..